“Wat gaan we organiseren zodra we weer 100% open mogen? En wat is er meer te halen uit een gebouw waarin zoveel bij elkaar komt?” Maatschappelijk programmeren is een uitdaging, hoe kunnen we dat in 2021 anders gaan doen?
Een nieuw jaar, een nieuwe start
Dit is hét moment voor dorpshuizen en kulturhusen om de eigen maatschappelijke programmering onder de loep te nemen. De gemeenschap vraagt er om en uw accommodatie heeft alle troeven in handen. Een schot voor open doel dus!
Vele dorpen, wijken, buurtschappen beschikken over een rijk verenigingsleven en een plek waar ontmoeting van de inwoners centraal staat. Het succes van zo’n ontmoetingsplek valt of staat bij een goede programmering. Veel activiteiten bestaan al, denk aan muziekcafés, filmclubs of samen eten. Toch geven veel accommodaties aan dat de programmering wel een zetje kan gebruiken. De potentie is groot als je kijkt naar de groeiende maatschappelijke rol van dorpshuizen en kulturhusen.
De vraag is: Hoe kom je tot een programmering waar voor ieder wat te halen valt? Hiervoor moet je eerst weten wat de gemeenschap wil. Dat kan alleen door ernaar te vragen.
Communiceer in het dorpsnieuws dat je graag initiatieven vanuit de bevolking ondersteunt en geef wat voorbeelden. Laat jongeren thema’s aandragen die zij belangrijk vinden. Gezondheidsthema’s als de week van mantelzorger, Pink Ribbon actie/bijeenkomsten.
9 tips om meer te halen uit je programmering:
1. Treed niet op als organisator, maar als facilitator. Stelt ruimte en andere zaken beschikbaar. Laat inwoners en verenigingen nieuwe activiteiten organiseren.
2. Wees flexibel in de berekening van kosten. Beginnende initiatieven hebben geen of weinig geld. Zaalhuur is al gauw een probleem. Koffie voor bezoekers kan wel betaald worden dus dat compenseert evt. ontbrekende inkomsten.
3. Betalen in natura. De initiatiefnemers kunnen mogelijk ook helpen bij andere activiteiten die niet door hen geïnitieerd zijn. Maak de initiatiefnemers ook verantwoordelijk voor het aantal bezoekers.
4. Spreek af wat zij gaan doen om het evenement te promoten en wat jij kunt doen (website, social media, affiche etc). Blijf daarna “kort op de bal”. Houdt elkaar op de hoogte van de voortgang.
5. Ga het gesprek aan met lokale partners voor samenwerking en nieuwe ideeën, treed buiten de muren van je gebouw.
6. Denk aan thematische evenementen, bijvoorbeeld een themaweek Alzheimer/dementie of een sportweek voor verenigingen om nieuwe leden te werven.
7. Zorg voor een verbinder of een aanjager. Maak iemand of een groep mensen verantwoordelijk voor nieuwe activiteiten.
8. Ga het gesprek aan met de gemeente in hoeverre er partnerschap in het sociaal domein mogelijk is. Jullie staan in vele opzichten dichter bij de mensen dan de gemeente zelf.
9. Geef nooit op. Veel activiteiten hebben een lange opstart nodig, voordat ze succesvol zijn. Daarom is een lange adem en een heldere strategie/focus belangrijk.
We weten zeker dat de dorpshuizen en kulturhusen na de crisis terug komen met een geweldig programma. We wensen u allen een prettige kerst en een gelukkig maar vooral gezond 2021.
Ton Tammerveld en Jeroen Geerdink
Onze Gebouwen